Addertjes onder het gras?

Door kanem0chi op maandag 21 augustus 2017 10:00 - Reacties (21)
Categorie: Reviews, Views: 6.719

Je pakt een willekeurige alluminium alloy behuizing, je shopt bij een van het grootste (electronica) bedrijven van de wereld (Lees: Samsung) voor je RAM en ROM. Ook bij een van de grootste leveranciers voor smartphone camera sensoren (Lees: Sony) scoor je voor nop een Camera Sensor. Voor het 5.5" FHD display klopt je aan bij Sharp met Gorilla Gorning 4 en voor de 3000 mAh batterij ga bij LG langs. Dit alles prop je in elkaar en je hebt een smartphone, met vingerafdrukscanner, dual camera, dual sim etc.. voor nog geen 115 EUR..!?

Okay, het is geen iPhone, Samsung of een Huawei, maar een Leagoo T5 smartphone. Is dit dat het eerste addertje onder het gras? Misschien.. het is namelijk een best wel onbekend merk, wat zich vooral op de onderkant van de budget smartphones markt stort.

Toch ben ik wel verbaasd dat je met componenten van grote spelers in de electronica wereld, zo'n smartphone kan neerzetten, voor zo'n ontiegelijk lage prijs. Waar zit dan het addertje, waardoor een toestel zo goedkoop kan zijn? Het is niet de software, want die is nagenoeg stock Android zonder bloatware, maar laten we beginnen met de camera, want een sensor is niet super duur, maar een goede implementatie + software is de sleutel tot succes zeg maar, en dat hebben ze gemist. Aan de andere kant, 'gaming' (in hoeverre je spelletjes spelen op een mobiel gaming mag noemen :P ) ging dan wel weer heel goed.. en zo zijn er nog een aantal punten, 4G, Kwaliteit van het scherm, batterij duur, speakers, accessoiries en vanilla android welke soms heel goed zijn, maar soms ook beroerd...

Nu is eigenlijk de vraag, wat mag je verwachten, en wat kan je verwachten voor een toestel van 115 EUR? Want voor hetzelfde geld heb je een RedMi Note 4X?.. Voor welk van de twee zou jij gaan? Zou je de gok durfen te nemen om een keer een onbekender merk, Leagoo te proberen?

Volgende: Het altijd & overal filmen van alles 10-'17 Het altijd & overal filmen van alles
Volgende: De zin en onzin van 'Dual Camera' telefoons..? 08-'17 De zin en onzin van 'Dual Camera' telefoons..?

Reacties


Door Tweakers user Luuk1983, maandag 21 augustus 2017 11:10

Je maakt graag video's en ik ben het met je eens dat video's een goed beeld kunnen geven van een product. Echter, ik kijk Tweakers vooral even in dode momenten tussendoor op plekken en momenten waarbij het vaak niet uitkomt om een video te kijken. En ik merk dat ik achteraf niet terug kom en dus je hele review mis.

Ik zeg niet dat je perse je hele review moet uitschrijven, maar misschien is het wel de moeite waard - in ieder geval voor mij - om een samenvatting en met name de conclusie tekstueel onder de video in je blog te zetten. Mij zou je er een groot plezier mee doen in ieder geval!

Door Tweakers user Brandts, maandag 21 augustus 2017 13:05

Luuk1983 schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:10:
Je maakt graag video's en ik ben het met je eens dat video's een goed beeld kunnen geven van een product. Echter, ik kijk Tweakers vooral even in dode momenten tussendoor op plekken en momenten waarbij het vaak niet uitkomt om een video te kijken. En ik merk dat ik achteraf niet terug kom en dus je hele review mis.

Ik zeg niet dat je perse je hele review moet uitschrijven, maar misschien is het wel de moeite waard - in ieder geval voor mij - om een samenvatting en met name de conclusie tekstueel onder de video in je blog te zetten. Mij zou je er een groot plezier mee doen in ieder geval!
+1

Ik ben in eerste instantie niet geïnteresseerd om van iedere Chinese telefoon een review in detail te krijgen. Ik kijk nu in mijn pauze op het werk even naar Tweakers, lees je blog, en doe er verder niets mee (ik heb je review niet gezien). Als ik nu in de conclusie iets kan lezen dat mij triggert dan is de kans groot dat ik je review vanavond thuis alsnog even bekijk.

Door Tweakers user kanem0chi, maandag 21 augustus 2017 13:07

Brandts schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 13:05:
[...]

+1

Ik ben in eerste instantie niet geïnteresseerd om van iedere Chinese telefoon een review in detail te krijgen. Ik kijk nu in mijn pauze op het werk even naar Tweakers, lees je blog, en doe er verder niets mee (ik heb je review niet gezien). Als ik nu in de conclusie iets kan lezen dat mij triggert dan is de kans groot dat ik je review vanavond thuis alsnog even bekijk.
Goed punt! Nooit over nagedacht, Ik heb namelijk totaal geen idee wanneer, iemand, hoe lang, waar, welk platform of device iemand een Tweakblog leest.

Maar een korte conclusie kan ik wel eventjes toevoegen :)

Door Tweakers user ChojinZ, maandag 21 augustus 2017 15:12

Ik kan wel meerdere addertjes noemen mbt de Chinaphones:

-Bouwkwaliteit is vaak ruk - Ik heb meerdere toestellen uit elkaar gehaald en bijna alle toestellen zijn voor 50% gelijmd
-Android updates: Ga je zelden tot nooit krijgen. Update policy bestaat niet
-Vage bloatware waarvan je niet weet wat het doet (aluhoedje modus- China overheid/bedrijfsleven wat wil meekijken?)
-Garantie. Beroep doen op je garantie is duur wanneer de telefoon uit China komt. De webwinkel wil wel helpen maar je betaald je blauw aan verscheepkosten.

Door Tweakers user kanem0chi, maandag 21 augustus 2017 15:19

ChojinZ schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 15:12:
Ik kan wel meerdere addertjes noemen mbt de Chinaphones:

1. Bouwkwaliteit is vaak ruk - Ik heb meerdere toestellen uit elkaar gehaald en bijna alle toestellen zijn voor 50% gelijmd
2. Android updates: Ga je zelden tot nooit krijgen. Update policy bestaat niet
3. Vage bloatware waarvan je niet weet wat het doet (aluhoedje modus- China overheid/bedrijfsleven wat wil meekijken?)
4. Garantie. Beroep doen op je garantie is duur wanneer de telefoon uit China komt. De webwinkel wil wel helpen maar je betaald je blauw aan verscheepkosten.
Eventjes nummers gegeven haha!

1. Hier heb je zeker wel een punt! Zelf haal ik ze nooit uit elkaar, dus dat kan ik niet bevestigen. Wat ik wel vaak merk met goedkope toestellen is dat wanneer je het toestel schudt, je vaak de knoppen hoort rammelen bijvoorbeeld.
2. Ook hier heb je zeker gelijk, Xiaomi mag dan wel nog steeds een budget fabrikant zijn, maar heeft dit wel op orde, en ook Meizu doet dit goed.. de goedkopere merken zoals Doogee, THL etc is het vaak: Op de markt gooien, en niet meer naar om kijken haha. Ik houdt mijn hart dan ook vast voor deze telefoon!
3. Niet helemaal mee eens, ik heb nu een Vernee Mars Pro, Umidigi Z1 Pro en LEagoo T5 thuis liggen, allemaal nagenoeg stock android zonder fratsen.
4. Garantie is heel erg afhankelijk waar je het toestel vandaan haalt. Mijn Xiaomi toestellen komen vaak bij ibuygou vandaan, en die hebben in Spanje en Polen een reparatie centrum zitten. Banggood heeft bijvoorbeeld weer NLse support, wat je vaak tegemoet komt mocht je iets terug moeten sturen en niet jouw fout is. Zo heeft elke webshop wel iets :) En naar China kost je met PostNL volgens mij maar 18 euro? :D

Door Tweakers user ChojinZ, maandag 21 augustus 2017 15:55

kanem0chi schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 15:19:
[...]

En naar China kost je met PostNL volgens mij maar 18 euro? :D
Klopt, maar op een chinaphone van 80 euro is dat bijna 20% van de kost prijs.

Dat gezegd hebbende: Ik heb wel een lichte Chinaphone verslaving. Ik kijk met dezelfde verbazing als jou hoe ze dat voor dat geld toch weer voor elkaar hebben gekregen. Echter, na talloze china phones getest te hebben, heb ik het gevoel dat het em altijd net niet is...

Door Tweakers user kanem0chi, maandag 21 augustus 2017 16:01

ChojinZ schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 15:55:
[...]


Klopt, maar op een chinaphone van 80 euro is dat bijna 20% van de kost prijs.

Dat gezegd hebbende: Ik heb wel een lichte Chinaphone verslaving. Ik kijk met dezelfde verbazing als jou hoe ze dat voor dat geld toch weer voor elkaar hebben gekregen. Echter, na talloze china phones getest te hebben, heb ik het gevoel dat het em altijd net niet is...
haha, in percentages is het een groot getal ja! Daar kan ik je geen ongelijk in geven.

Waar ik zelf nu een beetje achter ben gekomen is dan je het in 3 categories kan opdelen:

onderkant van de budget markt: Dogee / THL / Oukitel / Leagoo
Midden van de budget markt: Umidigi / LeEco
Bovenkant van de budget markt: Xiaomi / Meizu

Heb jij iets dat je er aan wilt toevoegen? =D

Door Tweakers user computer1_up, maandag 21 augustus 2017 17:46

Wat ik me geregeld afvraag is hoe het zit met Chinaphones en root-access en custom-roms etc. Heb jij daar enige ervaring mee?

Door Tweakers user 461943, maandag 21 augustus 2017 18:49

computer1_up schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 17:46:
Wat ik me geregeld afvraag is hoe het zit met Chinaphones en root-access en custom-roms etc. Heb jij daar enige ervaring mee?
In elk geval voor Xiaomi is daar een enorme community voor, dus bij hun is het geen probleem. Voor de andere merken kan ik niet spreken.

Wat mij betreft, ik haal lekker de Redmi 4x. Dan weet ik ten minste zeker dat ik software-support krijg.

Door Tweakers user knakworst, dinsdag 22 augustus 2017 08:15

Opmerkelijk is wel dat deze telefoon voor deze prijs ook nog eens band 20 (LTE 800 MHz) ondersteunt. Ik ben benieuwd naar de toekomstige software ondersteuning.

Door Tweakers user kanem0chi, dinsdag 22 augustus 2017 08:58

knakworst schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 08:15:
Opmerkelijk is wel dat deze telefoon voor deze prijs ook nog eens band 20 (LTE 800 MHz) ondersteunt. Ik ben benieuwd naar de toekomstige software ondersteuning.
En dat is ook een van de punten die ik benoem in de video. Ondanks dat het band 20 heeft.. heeft het geen 4G, waar mijn Meizu Pro 6 Plus en Mi 6 wel 4G hebben, ZONDER band 20? :|

Door Tweakers user gwystyl, dinsdag 22 augustus 2017 13:23

Ik had hier nog nooit van gehoord, maar het ziet er zeker niet verkeerd uit. Ik ben vooral huiverig voor Chinaphones vanwege de gebrekkige 4G support en en GPS ontvangst van de MediaTek SoC's die er meestal in zitten.
Voor mijn vrouw zou dit wellicht wel een leuk toestel zijn, al vindt ze hem waarschijnlijk te groot met dat 5.5" scherm. Heb je een tip voor een kleiner toestel (4,7 - 5") met verder ongeveer dezelfde specs en prijs?

[Reactie gewijzigd op dinsdag 22 augustus 2017 13:33]


Door Tweakers user kanem0chi, dinsdag 22 augustus 2017 13:42

gwystyl schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 13:23:
Ik had hier nog nooit van gehoord, maar het ziet er zeker niet verkeerd uit. Ik ben vooral huiverig voor Chinaphones vanwege de gebrekkige 4G support en en GPS ontvangst van de MediaTek SoC's die er meestal in zitten.
Voor mijn vrouw zou dit wellicht wel een leuk toestel zijn, al vindt ze hem waarschijnlijk te groot met dat 5.5" scherm. Heb je een tip voor een kleiner toestel (4,7 - 5") met verder ongeveer dezelfde specs en prijs?
Voor hetzelfde bedrag, een 5" telefoon met SD soc, maar wel iets minder RAM en ROM: https://www.banggood.com/...Smartphone-p-1129914.html

Zelf vond ik dat ook een erg, heel erg fijn toestel: https://www.youtube.com/watch?v=w4D30M3Xnq8

Door Tweakers user gwystyl, dinsdag 22 augustus 2017 13:52

kanem0chi schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 13:42:
[...]


Voor hetzelfde bedrag, een 5" telefoon met SD soc, maar wel iets minder RAM en ROM: https://www.banggood.com/...Smartphone-p-1129914.html

Zelf vond ik dat ook een erg, heel erg fijn toestel: https://www.youtube.com/watch?v=w4D30M3Xnq8
Thx daar ga ik eens naar kijken _/-\o_

Door Tweakers user Kiswum, dinsdag 22 augustus 2017 14:26

gwystyl schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 13:52:
[...]

Thx daar ga ik eens naar kijken _/-\o_
Let er wel op dat de accu minder lang meegaat dan je zou verwachten. Dat komt mede door de minder krachtige SD435. Het enige voordeel van deze tegenover de Xiaomi Redmi 4 (Pro), is band20 bij een internationale versie van de smartphone. Android 7.0 gaan ze uiteindelijk beide wel krijgen.

https://www.banggood.com/...Smartphone-p-1102622.html

Mocht je meer info willen hebben, dan kun je hier mijn 2 reviews vinden:
productreview: Xiaomi Redmi 4 Pro Grijs review door Kiswum
productreview: Xiaomi Redmi 4X (3GB ram, 32GB opslag) Zwart review door Kiswum

Door Tweakers user xmen, dinsdag 22 augustus 2017 16:04

Kiswum schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 14:26:
[...]

Let er wel op dat de accu minder lang meegaat dan je zou verwachten. Dat komt mede door de minder krachtige SD435. Het enige voordeel van deze tegenover de Xiaomi Redmi 4 (Pro), is band20 bij een internationale versie van de smartphone. Android 7.0 gaan ze uiteindelijk beide wel krijgen.
Ik bevestig dit even. Ik heb een Xiaomi Redmi Note 4 (SD625), mijn vrouw een Xiaomi Redmi 4X (SD435) beide global versies. Ik doe beduidend langer met mijn batterij (bijna 2maal) dan zij.

Voor de rest niets dan lof over de Xiaomi. Enige minpunt is het ontbreken van Gorilla glas (Xiaomi's zijn een stuk krasgevoeliger dan mijn vorige GSM).

Ook is 5.5inch voor mij echt het maximum (is er misschien net over), dus hoop ik dat de trent in China van steeds grotere smartphones een beetje stopt.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 22 augustus 2017 16:09]


Door Tweakers user xmen, dinsdag 22 augustus 2017 16:05

dubbele post

[Reactie gewijzigd op dinsdag 22 augustus 2017 16:05]


Door Tweakers user kanem0chi, dinsdag 22 augustus 2017 19:02

xmen schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 16:04:
[...]


Ik bevestig dit even. Ik heb een Xiaomi Redmi Note 4 (SD625), mijn vrouw een Xiaomi Redmi 4X (SD435) beide global versies. Ik doe beduidend langer met mijn batterij (bijna 2maal) dan zij.

Voor de rest niets dan lof over de Xiaomi. Enige minpunt is het ontbreken van Gorilla glas (Xiaomi's zijn een stuk krasgevoeliger dan mijn vorige GSM).

Ook is 5.5inch voor mij echt het maximum (is er misschien net over), dus hoop ik dat de trent in China van steeds grotere smartphones een beetje stopt.
Tussen de Note 4X en 4 zit een verschil ja :)

Houdt er ook rekening mee dat Xiaomi vaak geen Gorilla Gorning glass gebruikt, maar Dragontail. Zeg maar de Chinese variant van Gorilla haha!

Voor heel veel mensen is 5.5 net te groot, vandaar dat ik ook de RedMi 4x voorstelde :)

Door Tweakers user Kiswum, woensdag 23 augustus 2017 11:39

kanem0chi schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 19:02:
[...]

Voor heel veel mensen is 5.5 net te groot, vandaar dat ik ook de RedMi 4x voorstelde :)
Oh, ik dacht dat je 5" voorstelde, omdat gwystyl een kleine telefoon zocht ;)
(4,7 - 5")
Maar wat xmen bedoelde is dat hij langer doet met de accu van zijn Note 4X, dan zijn vrouw met de Redmi 4X. Je zou verwachten dat een 5" telefoon langer meegaat dan een 5,5" smartphone met een hogere resolutie. Beide telefoons hebben een 4100mAh accu, maar door de minder zuinige Snapdragon 435 verliest de Redmi 4X het tegenover de evengrote Redmi 4 Pro en de grotere Redmi Note 4X.

Het is op zich logisch dat Xiaomi in de Redmi serie nauwelijks gebruik kan maken van verstevigd glas met een merkje erop (Gorilla Glass). Merken als Samsung hebben dat namelijk ook niet in de duurdere J-serie. Bij Sony maken ze overigens gebruik van Gorilla glass en Dragontrail. Vooral op de achterkant van die smartphones werd het gebruikt.

p.s. Dragontrail is Japans ;)

Door choi99, woensdag 23 augustus 2017 13:53

Ik denk jij je vergist in de prijzen van de componenten. Dit zijn vaker veel goedkoper dan voor mogelijk zou houden. Er zijn serieus low-end Mediatec soc's die slecht 1 a 2 euro kosten. De helio X30 bv zou rond 20-30 dollar kosten en dan heb je uiteraard ook nog volume kortingen, die de prijs verder drukken.

Wat schermen betreft, een gegeven waarbij ik altijd vraagtekens bij heb er zijn namelijk talloze Chinese LCD en zelfs Oled producenten ga er maar niet vanuit dat Umidigi, THL, Doogee etc. hun scherm voorraden Bij Samsung, JDI, Sharp etc vandaan halen. Dat is natuurlijk niet zo.

Totslot zie ik tegenwoordig bij heel veel telefoon staan bv. "5.5" Sharp display" let op folks Sharp kan ook engels zijn voor scherp en perse het merk Sharp 8)7 8)7 :X :X

Door Tweakers user choi99, woensdag 23 augustus 2017 13:55

bedoel niet perse

Reageren is niet meer mogelijk